امروزه اکثر افراد با فواید بی‌نظیر ورزش کردن آشنا هستند و ساعاتی از روز را به این کار اختصاص می‌دهند. این امر سبب می‌شود تا فرد به انسانی شاد‌تر، سالم‌تر و مقاوم‌تر تبدیل شود. البته انتخاب یک ورزش مناسب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مدرن‌ترین و مؤثر‌ترین نمونه از این ورزش‌ها، ورزش کراس فیت می‌باشد. این ورزش یک نمونه از ورزش‌های گروهی می‌باشد که بسیار پر هیجان و پویا است. اگر برای انجام این حرکات ورزشی به تجهیزات خاصی احتیاج دارید، می‌توانید برای خرید آن‌ها، فروشگاه لوازم ورزشی حامدیان اسپرت را انتخاب کنید.

ورزش کراس فیت | حامدیان اسپرت

ورزش کراس فیت | حامدیان اسپرت

ورزش کراس فیت (crossfit) چیست؟

این ورزش در حقیقت تلفیقی از رشته‌های ژیمناستیک، دومیدانی و همچنین وزنه‌برداری می‌باشد. این ورزش در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط یک فرد آمریکایی به وجود آمد. امروزه آن را به عنوان یکی از بهترین ورزش‌های همگانی معرفی می‌کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت این ورزش آن است که همه افراد در تمام سنین می‌توانند حرکات مختلف آن را اجرا کنند.

این ورزش می‌تواند بر قدرت، سرعت و میزان انعطاف‌پذیری افراد تأثیر بگذارد و همچنین سبب افزایش استقامت و هماهنگی بین اعضای بدن افراد می‌شود. همچنین برای انجام این ورزش به مکان خاصی احتیاج ندارید و در خانه نیز می‌توان این حرکات را انجام داد. از طرفی این حرکات ورزشی کاملاً بر خلاف بدنسازی می‌باشد، در بدنسازی بر روی عضله خاصی تمرکز می‌کنند اما در این نوع فعالیت‌ها هدف تقویت کل بدن می‌باشد. این ورزش معمولا به صورت گروهی انجام می شود و برای انجام این حرکات به تجهیزات مختلفی احتیاج داریم.

ماهیت حرکات ورزش کراس فیت

این ورزش شامل حرکات مختلفی می‌باشد و از آن جایی که از تلفیق چند ورزش مختلف به وجود می‌آید، تعداد این حرکات بسیار بالا است. اگر بخواهیم ساختار این حرکات را بیش‌تر بشناسیم، باید بگوییم که اکثرا پر تحرک و هیجانی هستند و می‌توانند در چربی‌سوزی بدن بسیار موثر باشند. بعضی از حرکات این رشته ورزشی، از بدنسازی الهام می‌گیرد که این بخش بیش‌تر شامل انواع حرکات لیفت و پرس می‌شود. علاوه بر آن برخی از آن‌ها را با حرکات انفجاری می‌شناسند. این حرکات بیش‌تر شامل پرش روی جامپ باکس و پرتاب مدیسن بال می‌شوند.

حرکاتی بر روی دار حلقه و بالانس روی دست نیز از دیگر حرکات این ورزش معروف و دوست داشتنی می‌باشد. معمولا این بخش از حرکات را از ورزش ژیمناستیک می‌گیرند که می‌تواند در تقویت عضلات دست و سر‌شانه بسیار موثر باشد. استفاده از ایربایک (بایک کراسفیت) نیز یکی دیگر از تمرینات این ورزش می‌باشد. 

تجهیزات ورزش کراس فیت | حامدیان اسپرت

معرفی ورزش کراس فیت | حامدیان اسپرت

معرفی معروف‌ترین حرکات کراس فیت

ورزش کراس فیت با استفاده از حرکاتی بسیار متنوع و بی‌نظیر به دست می‌آید. این ورزش به دلیل تنوع بالایی که دارد، نظر اکثر افراد را به خود جلب نموده‌است و بسیاری از جوانان به آن علاقه‌مند هستند. تعداد این حرکات بسیار زیاد هستند اما اگر بخواهیم چند نمونه از آن‌ها را معرفی کنیم، عبارتند از:

  • حرکت گود مورنینگ
  • حرکت توس تو بار
  • حرکت روپ کلایم
  • حرکت برپی
  • حرکت وال بال
  • حرکت واک لانچ
  • حرکت جامپ باکس
  • حرکت بییر کرال
  • و…

برای انجام این حرکات به تجهیزاتی کاملاً تخصصی احتیاج دارید. علاوه بر آن برای انجام این حرکات باید حتماً از مربی کمک بگیرید و دقت کنید که نمی‌توان این حرکات ورزشی را خودسرانه انجام داد. چرا که کوچک‌ترین اشتباهی در انجام این حرکات می‌تواند آسیب‌های جدی به افراد وارد کند. بنابراین برای انجام این ورزش باید به باشگاه بروید و اگر شرایط رفتن به باشگاه را ندارید، بعد از گذشت چند ماه و فراگیری کامل حرکات می توانید، تجهیزات ورزشی لازم را خریداری کرده و در خانه ورزش کنید. 

مزایای ورزش کراس فیت

انجام هر نوع حرکت ورزشی می‌تواند از نظر جسمی و روحی مفید باشد. این ورزش بسیار متنوع و پر هیجان نیز می‌تواند مزایای زیادی برای افراد به همراه داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • افزایش اعتماد به نفس
  • کاهش وزن
  • تقویت عضلات بدن
  • کاهش استرس
  • افزایش انعطاف‌پذیری
  • افزایش قدرت بدن
  • بهترین سرگرمی
  • افزایش تحرک مفصل‌ها
  • بهبود قلب
  • افزایش انگیزه

این ورزش بسیار مقرون به صرفه می‌باشد و فرد برای انجام این حرکات در فشار مالی قرار نمی‌گیرد. برای انجام این حرکات تجهیزات کمی احتیاج است. از طرفی تحرک بالای این حرکات سبب می‌شود تا افراد به دید تفریح و سرگرمی به آن نگاه کنند. با انجام مداوم این ورزش علاوه بر جسمی سالم، می‌توانید از نظر روحی نیز به فردی شاد و با‌نشاط تبدیل شوید. 

مزایای ورزش کراس فیت | حامدیان اسپرت

مزایای ورزش کراس فیت | حامدیان اسپرت

کراس فیت بانوان چیست؟

این ورزش در ابتدا توسط بانوان انجام شد و سپس آقایان آن را به عنوان یک ورزش حرفه‌ای پذیرفتند. این ورزش با همه بدن‌ها سازگاری دارد و خانم‌ها نیز به راحتی می‌توانند از این حرکات ورزشی برای تقویت بدن خود استفاده کنند. با توجه به گروهی بودن این ورزش، اکثر خانم‌ها به انجام آن علاقه‌مند هستند و این امر می‌تواند به خانم‌ها کمک کنند تا با روحیه‌تر باشند.

برخی افراد معتقد هستند که این ورزش باعث زمخت شدن عضلات می‌شود و برای خانم‌ها مناسب نیست. ما این سخن را به طور کامل تکذیب می‌کنیم و معتقدیم که این ورزش باعث خوش اندام‌تر شدن خانم‌ها می‌شود. از آن جایی که میزان ترشح هورمون در بدن زنان با آقایان متفاوت است، در نتیجه انجام این حرکات ورزشی به سختی و مرور زمان می‌تواند باعث حجیم شدن عضلات بانوان شود.

ورزش کراس فیت برای چه کسانی مناسب است؟

همه افراد می‌توانند از این ورزش استفاده کنند. افراد مبتدی و یا ورزشکاران حرفه‌ای برای افزایش سطح سلامتی خود و همچنین تقویت ماهیچه‌ها می‌توانند از این ورزش کمک بگیرند. این ورزش شامل حرکات مختلفی می‌شود که با سرعت بالایی انجام می‌شوند. همه افراد می‌توانند این رشته ورزشی را انتخاب کنند.

معمولاً افرادی که مشغله کاری زیادی دارند و وقت کمی را به ورزش اختصاص می‌دهند، می‌توانند این رشته را انتخاب کنند. همچنین کسانی که اضافه وزن دارند و به دنبال یک راه سریع چربی سوزی هستند، این ورزش می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. برای نتیجه‌گیری سریع و اصولی، اولین قدم، خرید لوازم کراس فیت است.

ورزش کراس فیت برای همه | حامدیان اسپرت

ورزش کراس فیت برای همه | حامدیان اسپرت

ورزش کراس فیت برای چه سنی مناسب است؟

افراد در همه گروه‌های سنی می‌توانند این رشته ورزشی را انتخاب کنند. میانگین گروه سنی افرادی که این رشته را برای انتخاب می‌کنند ۱۵ تا ۳۰ سال می‌باشد. البته این ورزش کاملاً منعطف است و برای کودکان نیز برنامه خاصی دارد. کودکان بالای شش سال نیز می‌توانند این ورزش را انتخاب کنند و با کمی تغییر نسبت به کراس فیت بزرگسالان، ورزش کنند. این ورزش می‌تواند سبب افزایش اعتماد به نفس در کودکان شود و آن‌ها را برای حضور در اجتماع آماده کند. همچنین برای تقویت عضله‌ها، افزایش سطح سلامت قلب و عروق و همچنین افزایش روحیه بزرگسالان نیز بسیار مناسب است.

ورزش کراس فیت برای لاغری

این ورزش که از حرکاتی متنوع تشکیل می‌شود، می‌تواند در چربی سوزی بسیار مؤثر باشد. همچنین باعث فرم دهی سریع بدن می‌شود و چربی‌های اضافی را ناپدید می‌کند. فعالیت‌های هوازی فراوانی در این رشته ورزشی وجود دارند که می‌توانند به کاهش چربی به خصوص در ناحیه شکم و پهلو‌ها کمک کند. برای نتیجه‌گیری بهتر می‌توان این حرکات را با تجهیزات بدنسازی انجام داد.

کراس فیت برای فوتبال

افرادی که فوتبالیست هستند، با انجام این حرکات ورزشی می‌توانند قدرت بدنی خود را افزایش دهند و از این طریق به فرد موفق‌تری در فوتبال تبدیل شوند. این ورزش می‌تواند مزایای زیادی برای فوتبالیست‌ها داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • تقویت بدن
  • خاصیت فانکشنال
  • افزایش انعطاف‌پذیری

بسیاری از کسانی که در رشته فوتبال فعالیت دارند، از این روش برای افزایش قدرت بدنی خود کمک می‌گیرند. این امر سبب می‌شود ورزشکاران از آمادگی جسمانی لازم برای انجام ورزش فوتبال برخوردار باشند.

ورزش کراس فیت برای فوتبال | حامدیان اسپرت

کراس فیت و افزایش قدرت | حامدیان اسپرت

کراس فیت یا بدنسازی؟

بسیاری از افراد، کراس فیت و بدنسازی را یکی می‌دانند. در حالی که این دو ورزش کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند و عملکرد‌های مختلفی بر بدن انسان دارند. انتخاب یک رشته ورزشی بین کراس فیت و بدنسازی کار سختی است و نمی‌توان به راحتی یکی از این دو رشته را انتخاب کرد. اگر به دنبال یک ورزش گروهی و پر هیجان هستید، بهتر است که ورزش کراس فیت را انتخاب کنید. اما اگر‌ یک ورزش سرد و کم تحرک می‌خواهید، قطعاً بدنسازی بهتر است.

هدف از بدنسازی، بیش‌تر عضله‌سازی است. فرد برای حجیم کردن عضله‌ها ورزش می‌کند، این در حالی است که کراس فیت کل بدن را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. از طرفی در بدنسازی تمرینات منظم و در چند حرکت خاص محدود می‌شوند. این در حالی است که کراس فیت این گونه نیست. این ورزش جدید، از تنوع بالایی در حرکات برخوردار است و فرد می‌تواند حرکات مختلفی را برای ورزش کردن انتخاب کند.

کلام آخر

یکی از برترین رشته‌های ورزشی، ورزش کراس فیت می‌باشد. این رشته شامل حرکات ورزشی بسیار مختلفی می‌باشد که می‌تواند به افزایش قدرت ماهیچه‌ها کمک کند. افرادی که این ورزش را انتخاب می‌کنند، انسان‌هایی شاد‌تر و با روحیه‌تر خواهند شد. همچنین این افراد در زندگی اجتماعی خود موفق‌تر بوده و از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند. این ورزش می‌تواند در چربی سوزی و کاهش وزن بسیار مؤثر باشد و فرد را به اندام‌ ایده‌آل خود برساند. از این رو این ورزش مدرن را به عنوان یکی از برترین ورزش‌های روز دنیا معرفی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *